Monday, March 5, 2012

Perniagaan

Salam 1 Malaysia,

Petang2 ni sambil layan lagu kat Gomplayer, timbul satu niat ingin berniaga. Sangat2 teringin nk mempunyai satu perniagaan sendiri. Akan tetapi timbul pertanyaan plg utama, Nak berniaga apa? Tak dinafikan produk sgt2 pnting utk berniaga. Dulu masa blajar sbjek entrepreneurship (salah kot ejaan, mls nk bka kamus) kat uitm ada blaja asas wt perniagaan. Tapi bila berada dalam reality jd takut nk buat atau praktikkan.

Well, kenapa takut? Byk sbb dan kmgkinan timbul dr fikiran tentang risiko-risiko berniaga, sebagai cntoh, laku ke produk aku jual ni? Berniaga produk kdg2 sama dgn org laen, adakah org akan dtg kdai kte? Tapi ini xblh jadikan satu ketakutan. Berniaga kne ada strategi dan idea brilliant. Balik modal ke perniagaan aku? Tu 2nd soalan yg aku tnykn pd diri.

Nak mulakan perniagaan memerlukan modal. Besar atau kecik amaun modal tu bergantung pd jenis bisnes kte. Sbg cth, jual topup private modal kcik brbndg jual topup kat kdai. Sbbnya xperlu ada kdai, xperlu sewa kdai, tp ada masalah jgk topup online, iaitu xblh topup no sama lbh 2x. Aku pernah buat dan tu sebabnya aku tahu. Bisnes topup gtu kne ada downline bru lh survive, kalau ada kdai laen cerita, kerana anda blh jual smthg else di kdai anda pd masa yg sama anda jual topup. :)

Menurut jutawan internet, Irfan Khairi, buat bisnes mengikut hobi, maka dgn itu kte tdk akan tertekan dgn bisnes yg kte mulakan. Bagi aku itu ada btl jgk, akan tetapi bg yg buat pnjaman bank utk dptkn modal, pasti trtekan jgk bila tiba wktu nk byr bln2. Lagi2 bila bisnes ikut hobi kte xmendpt smbutan yg kte harap2kan walaupun pelbgai strategi tarik customer dh dbuat.

Mcamana nak mulakan proses utk mula berniaga d kdai? Ini aku perlu cari info yg lbh knkrit. Lesen perniagaan msti ada. Kang xpasal2 disita oleh Majlis Bandaran. Kecoh yop! :)
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments: